Trening gjør hverdagen med IBS bedre

At trening hjelper mot mye, er velkjent. Nå viser også nyere skandinavisk forskning at fysisk aktivitet gir IBS pasienter en bedre hverdag. 

Elisabet Johannesson er fysioterapeut og er nå også doktorgrad i indremedisin ved Sahlgrenska akademiet ved Universitetet i Gøteborg. Hun fulgte 100 personer med IBS som fikk individuelle treningsråd i avhandlingen sin «Irritabel tarmsyndrom og fysisk aktivitet».

Blant hovedfunnene hennes var:

  • Pasienter som er fysisk aktive har lavere risiko for forverring sammenlignet med pasienter som ikke beveger seg like mye.
  • Økt fysisk aktivitet er assosiert med forbedringer i gastrointestinale problemer, men også når det gjelder tretthet, angst og depresjon, og på lengre sikt en bedre livskvalitet.
  • Anbefalinger for økt fysisk aktivitet kan være et behandlingsalternativ hos IBS.

Hva er god trening og hva bør du unngå?

Det viktigste rådet er at ingen former for trening er skadelige. Selv om løping ikke er anbefalt for IBS-pasienter, er det ingen grunn til å stoppe om du synes det fungerer for deg.

I utgangspunktet har mage- og tarmsystemet godt av at du beveger kroppen. Men for mange vil rolige og jevne bevegelser være bedre enn øvelser med høy intensitet og brå bevegelser.

Her har vi samlet noen eksempler på hva som er anbefalt og hva som kan være lurt å unngå.

God trening


Å gå, selv i høy hastighet, er mindre krevende enn løping. Årsaken er i hovedsak at mage og tarm holder seg mer i ro enn når du løper.

Yoga
Yoga styrker og forlenger musklene på samme tid. Bevegelsene er rolige og bevisste. Yoga gir også tid til å slappe av og konsentrere deg om pusten.

Sykling
Når du sykler, holder magen seg stort sett i ro. Fokuset er på den nedre delen av kroppen, og det er ikke mange uforutsigbare bevegelser som setter kroppens indre organer i bevegelse.

Svømming
Svømming er også et flott alternativ til løping. Vannet gjør at treningen er ganske skånsom mot kroppen. Her kan du få en god treningsøkt, enten du svømmer lengder eller gjør øvelser i vannet.

Du bør unngå

Løping
Løping fører til store bevegelser hver gang setter foten i bakken og skyver fra igjen. Opp og ned-bevegelsene kan gi magekramper og diaré. Dessuten krever lange distanser at du tilfører næring underveis. Dette er krevende også for en frisk mage. Er du glad i løping, kan det være lurt å starte på en tredemølle, hvor du har toalett i nærheten.

Crossfit
Crossfit er både tunge løft og høyt tempo. Kombinasjonen av de tøffe og raske bevegelsene er krevende for mage og tarm.

HIIT-trening
Dette er intervalltrening hvor man presser seg selv maksimalt innenfor en bestemt tidsramme. Med høy puls og brå bevegelser, er det lett å irritere magen.

Ballspill
Høy fart og uforutsigbare bevegelser gjør ballspill til en krevende aktivitet om du har IBS.


Hverdagsmat – oppskrifter som hjelper i hverdagen

Mange opplever at hverdagslivet blir bedre ved å følge noen enkle råd. Måltider til faste tider og ro rundt måltidene er gode vaner. Her finner du kvalitetssikret informasjon om FODMAP-dietten og lenker til oppskrifter som unngår matvarer med høyt innhold av FODMAP.

Hverdagstips – slik takler du jobb og fritid med IBS

Unngår du situasjoner i hverdagen på grunn av IBS, som jobbmøter, trening eller idrett med barna? Du er ikke alene. Heldigvis finnes det gode råd som kan hjelpe deg. IBS forsvinner ikke, men det er mulig å ha gode hverdager.